Wracasz z pracy, zjadasz obiad i od razu oczy ci się zamykają. Masz ochotę na drzemkę, która trwa zdecydowanie za długo. Potem budzisz się z rozdrażnieniem i nie możesz spać w nocy. Znasz to? Jeżeli tak, to poczytaj o możliwych przyczynach twojej senności!

Powszechna bolączka

Lekarze zapytani o takie zachowanie swoich pacjentów odpowiadają, że spotykają się z nim coraz częściej. I mówiąc krótko, nie jest to najlepsza wiadomość. Gdy w ciągu dnia najemy się do syta, krew dostarczana jest do jelit, aby pobudzić ich działanie. Dla równowagi spada jej ilość w ośrodkowym układzie nerwowym. Z tej właśnie przyczyny czujemy senność. Jednak gdy jest ona silna na tyle, że nie ma siły z nią walczyć, pojawiają się problemy. Aby zorientować się, co się dzieje, wystarczą badania profilaktyczne.

Winna tarczyca?

Jedną z przyczyn, przez które możemy być senni, jest niedoczynność tarczycy. Ten niepozorny na pierwszy rzut oka narząd, trzyma w garści wszystkie nasze podstawowe funkcje życiowe. Gdy więc on nie działa prawidłowo, wszystko może działać nie tak. Tarczyca odpowiada również za nasz metabolizm. Jeżeli produkuje za mało tyroksyny (TSH), możemy odczuwać ogromną senność po zjedzeniu sowitego posiłku.

Być może to cukrzyca

Warto przebadać się również pod kątem poziomu cukru we krwi. To badanie nie należy do najprzyjemniejszych, jednak warto się poświęcić, aby wiedzieć, co się dzieje w organizmie. W punkcie diagnostycznym zostaje pobrana ci krew, a potem wypijasz na czczo rozpuszczoną w kubeczku wody glukozę. Po określonym czasie, pobranie krwi następuje ponownie. Jeżeli po jedzeniu czujesz się okropnie sennym, koniecznie sprawdź, czy to nie wina cukrzycy, zmory XXI wieku.

Więcej na temat walki z cukrzycą poczytaj na portalu www.infofakty.pl

Trzustka pod kontrolą

Ma to bezpośredni związek z szalejącym poziomem cukru. Gdy po posiłku następuje wahanie poziomu glukozy we krwi, to trzustka otrzymuje wyraźny sygnał do produkcji insuliny. Ta z kolei ma za zadanie zmniejszyć poziom glukozy w komórkach. W efekcie ty po jedzeniu czujesz ogromną senność, a nawet wyraźną słabość. Często towarzyszy temu drżenie rąk oraz niekontrolowany, wilczy apetyt.

Ważne to, co na talerzu

Czasem ospałość po posiłku jest wynikiem tego, że jemy za dużo i za tłusto. Jeżeli spożywasz dużo słodyczy, skok insulinowy masz gwarantowany. Na cenzurowanym są też węglowodany i alkohol. Musisz więc szczerze przyglądnąć się temu, co jesz i jak jesz. Przede wszystkim:

  • Unikaj węglowodanów
  • Dotleniaj organizm wychodząc na spacery
  • Rób sobie krótkie przerwy w pracy
  • Włącz do diety zdrowe tłuszcze.