Skarga Europejskiej Organizacji Konsumentów na Meta, właściciela Facebooka i Instagrama

Skarga Europejskiej Organizacji Konsumentów na Meta, właściciela Facebooka i Instagrama

Europejska Organizacja Konsumentów, znana też jako BEUC, zgłosiła skargę przeciwko firmie Meta, która jest właścicielem Facebooka i Instagrama. Skargę złożono w sieci unijnych organów ochrony konsumentów, czyli CPC. W jej przygotowaniu brały udział 19 organizacji z 16 różnych krajów, w tym polskie Fundacja Konsumentów oraz Federacja Konsumentów. Wszystkie te organizacje są zdania, że Meta stosuje praktyki rynkowe, które nie są uczciwe.

Kontrowersje dotyczą zmian w sposobie dostępu do obu serwisów społecznościowych, które zostały wprowadzone w listopadzie. Zgodnie z nowymi zasadami, użytkownicy z Europy mają dwie opcje: mogą korzystać z platform za darmo, ale muszą zezwolić na zbieranie ich danych do celów personalizowania reklam, bądź mogą wykupić subskrypcję. Cena miesięcznego dostępu do konta (lub kilku powiązanych kont) wynosi 9,99 euro przez stronę internetową i 12,99 euro przez aplikację. Dodatkowo, od marca 2024 roku za każde połączone konto trzeba będzie zapłacić dodatkowo 6 euro lub 8 euro miesięcznie.

Ursula Pachl, zastępca dyrektora generalnego BEUC, twierdzi, że Meta łamie unijne prawo konsumenckie poprzez stosowanie praktyk uznawanych za nieuczciwe, mylące i agresywne. Według niej, firma częściowo blokuje użytkownikom dostęp do swoich usług, co ma na celu zmuszenie ich do szybkiego podjęcia decyzji. BEUC uważa, że takie postępowanie Meta, które polega na blokowaniu dostępu do serwisów do momentu podjęcia przez konsumentów decyzji, jest agresywną praktyką wymuszającą wybór.